Údajně se už nedá nikde v Evropě zažít dobrodružství. Ale švýcarské horské železnice překonávají vysokohorské průsmyky, projíždějí točitými tunely a přejíždí po vysokých viaduktech. To je to pravé dobrodružství v režii odvážných švýcarských stavitelů. Tedy nejen přejezd průsmyků Albula a Bernina, ale i výjezd do vysokohorské Arosy, historický parní vlak přes průsmyk Furka a zubačka na vrchol Rigi. Nechybí ani město Lucern na břehu nádherného jezera.
Rychlý přehled
6denní poznávací zájezd přímo nabitý železničními zážitky
3 noci s polopenzí v hotelu*** v centru Davosu
jízda parním vlakem "Furkadampfbahn" v programu zájezdu
V noci průjezd Německem a Švýcarskem do kantonu Graubünden. Ráno výjezd do průsmyku Julier (2284 m n.m.), tento průsmyk využívali již Římané. Po zastávce sjezd do údolí Engadin, odkud přes další průsmyk Bernina do údolí Val Poschiavo. Prohlídka známého kruhového viaduktu Brusio, odjezd do Poschiava kolem stejnojmenného jezera. Z Poschiava vlakem po trase Bernina Expressu do průsmyku Bernina (2238 m n.m.), vlak stoupá do hor přes množství viaduktů. V průsmyku Bernina je nádherné jezero Lago Bianco uprostřed velehor. Odjezd do Svatého Mořice, prohlídka mondénních horských lázní. Ze Svatého Mořice vlakem po trase Glacier Expressu přes průsmyk Albula do Tiefencastelu. Po projetí skoro 6 km dlouhého tunelu Albula vlak začně klesat a na 12,6 km překonává výšku 416 metrů díky 5 kruhovým tunelům, 2 normálním tunelům, 9 viaduktům a 2 galeriím. Vrcholem je přejezd světoznámého viaduktu Landwasser, 136 metrů dlouhý s poloměrem zatáčky 100 metrů. Železnice Rhétské dráhy přes průsmyky Bernina a Albula jsou zapsány do světového dědictví UNESCO. Z Tiefencastelu autobusem do Davosu (1560 m n.m.) – nejvýše položeného švýcarského města, ubytování v Club Hotel Davos*** (v hotelu je k dispozici bazén, za příplatek pak i sauna). Večeře. Nocleh.
3. den
Snídaně. Odjezd přes Klosters do Churu - centra kantonu Graubünden a nejstaršího sídla ve Švýcarsku, první nálezy lidského osídlení jsou staré přes pět tisíc let. Vlakem do horské Arosy (1742 m n.m.), vlak na trati dlouhé 26 kilometrů vystoupá o tisíc výškových metrů množstvím serpentin, mostů a tunelů, zlatým hřebem je přejezd viaduktu Langwieser. Prohlídka Arosy, nádherného střediska uprostřed hor. Návrat vlakem do Churu a prohlídka historického centra, město je sídlem biskupství již od středověku. Přejezd autobusem do Filisuru. Cestou dvě významné zastávky. První zastávka u kamenného železničního mostu Solisbrücke nad hlubokou soutěsku. Na druhé zastávce těsně před Filisurem krátká vycházka přímo pod impozantní oblouky viaduktu Landwasser. Možnost neopakovatelných fotozáběrů s projíždějícím Glacier Expressem. Vlakem z Filisuru do Davosu, vlak překonává viadukt Wiesen, s 210 metry délky a výškou téměř 90 metrů je nejvyšší v celé Rhétské dráze. Návrat do hotelu. Večeře. Po večeři fakultativně procházka po Davosu a výjezd lanovkou na Schatzalp (1861 m n.m.). Ze Schatzalpu nádherný rozhled na Davos a okolní hory. Nocleh.
4. den
Snídaně. Odjezd údolím Prättigau do údolí Rýna. Proti toku Rýna až do Reichenau, kde je soutok Zadního a Předního Rýna. Cesta pokračuje údolím Surselva proti toku Předního Rýna a stoupá až do průsmyku Oberalp (2044 m n.m), v jehož blízkosti Rýn pramení. Z průsmyku Oberalp se sjede až do Andermattu a po krátké cestě do Realpu se hned začne stoupat mnoha serpentinami do průsmyku Furka (2431 m n.m.). Při klesání se otevře mohutný horský kotel, vpravo ledovec Rhonegletscher s prameništěm Rhony, dole vesnička a nádraží Gletsch a v pozadí vinoucí se cesta na další z průsmyků Grimsel. Po sjezdu do Gletsche následuje další sjezd podél již mohutnící Rhony na nádraží do Oberwaldu. V Oberwaldu je již připravován historický parní vlak. Před nástupem je dostatek času na fotografování. Poté následuje více než dvouhodinová jízda historickou ozubnicovou železnicí “Furkadampfbahn” , vagony jsou taženy historickou parní lokomotivou. Nejdříve vlak vystoupá tunelovou smyčkou do Gletsche v horském kotli pod průsmyky Grimsel a Furka, poté stoupá okolo ledovce Rhonegletscher a vrcholovým tunelem dojede do stanice v průsmyku Furka (2163 m n.m.). Z průsmyku Furka vlak začne klesat, hluboká údolí přejíždí po mostech, některé z nich jsou kvůli lavinám v zimním období originální „skládací“ konstrukce. V cílové stanici Realp jíž čeká náš autobus a následuje cesta zpět na hotel. Večeře. Nocleh.
5. den
Snídaně. Odjezd údolím Prättigau, kolem jezera Walensee a části Curyšského jezera do Goldau. Výjezd ozubnicovou železnicí na vrchol Rigi (1798 m n.m.) – mýtickou horu Švýcarů. Z vrcholu nádherný rozhled na švýcarské Alpy, město Luzern a jezero Vierwaldstättersee. Po občerstvení návrat jinou ozubnicovou železnicí do Vitznau na břehu jezera. Jedná se o nejstarší ozubnicovou železnici Evropy z roku 1871. Po celou cestu dolů se otvírá jeden panoramatický pohled za druhým. V lázeňském Vitznau procházka po břehu jezera a poté lodní výlet po jezeře Vierwaldstättersee až do Luzernu. Z lodi nádherné výhledy na okolní hory, ale hlavně na masiv Pilatus nad městem Luzern. Prohlídka malebného Luzernu, středověká část na obou březích řeky Reuss vytékající z jezera je chráněna dochovanou hradbou s 9 věžemi. Prohlídkový okruh vede přes oba historické dřevěné mosty – Kappellbrücke a Spreuerbrücke, mezi nimi je nádherný barokní jezuitský kostel a závěr bude u známého Lvího památníku. Odjezd do ČR.